Jau kādu laiku Cyclosapiens ir sadalījies
divos dažādos projektos, ja tā to var nosaukt: kamēr Stasis perina nākamo
muzikālo tūri pa Eiropu, es, savas alternatīvās pedagoģijas studiju ietvaros,
ceļoju pa Āfriku. Kopā ar 13 kursa biedriem un 2 pasniedzejiem 3 mēnešu laikā
apceļosim 6 valstis: Mozambiku, Dienvidāfriku, Botsvānu, Zambiju, Malavi un
Tanzāniju. Ceļosim ar autobusu, kurš tiks pārvērsts par mācību telpu, virutvi
un guļamistabu vienlaicīgi. Ceļojuma mērķis ir nokļūt pēc iespējas tuvāk
realitātei un izprast dažādas mūsdienu pasaules preoblēmas. Katrā no valstīm
pētīsim dažādas tēmas, kā dažas varu minēt izglītību, veselības aprūpi, rasu
sašķeltību, nabadzību, sievietes lomu sabiedrībā un klimata izmaiņas.
Ceļojums
sākas Dienvdāfrikā,
bet pirmais lielais pieturas punkts ir Mozambika, kur no mūsu sadarbības
partnera The One World University
(OWU) izīrēsim autobusu. Dienvidāfrikā pavadām vien pāris dienas, lai
nokārtoutu Mozambikas vīzu.
Nevaram atļauties maksāt par hoteļiem, tāpēc sarunājam sev naktsmītni baznīcā, kur visi ērti varam izgulties uz paklājiem klātās grīdas |
Plakātus, kas vēsta par ātra un nesāpīga aborta veikšanu 30 minūšu laikā var redzēt ik uz soļa, staigājot pa Pretotijas un Johanesburgas ielām |
Ceļu uz pirmo mērķi-Maputo-Mozambikas
galvaspilsētu-nolemjam mērot ar autostopu, šādā veidā ne vien ietaupot naudu,
bet arī nokļūstot tuvāk cilvēkiem un Dienvidāfrikas realitātei. Drošības
apsvēŗumu dēļ (Dienvidāfrika ierindojas pasaules top 12 kriminalitātes ziņā)
esam sadalījušies nelielās grupās pa 2-3 cilvēkiem, un rīta agrumā dodamies uz
ceļa, lai pirms tumsas iestāšanās nokļūtu līdz Mozambikas robežai, kur
tiksimies ar pārējām grupām. Dienas Āfrikā ir īsas: saule parādās pie apvāršņa
ap 5 rītā, un piķa melna tumsa pārklāj zemi jau ap 18.30. Mums priekšā ir vairāk kā 300 km garš ceļš, kas jāpaspēj paveikt pirms
saulrieta. Liels plus stopējot Āfrikā-pasažieru skaits mašīnā ir neierobežots,
kā arī pārvietošanās piekabē vai kravas kastē ir pavisam ierasta
parādība-nereti uz ielām var manīt pikapus, kuru aizmugurē, cieši viens pie
otra saspiedušies, stāv vismaz 10 cilvēki. Izmantojot šo iespēju, drīz vien
visi esam sasēdušies nelielas kravas mašīnas piekabē, vējam jaucot matus un
saulei spīdot tieši sejā.
Ceļš ved cauri kalnainām ielejām un nebeidzamām banānu plantācijām. Pa
ceļam satiekam daudz baltādaino šoferu, kas visi kā viens apgalvo, ka
Dienvidāfrika ir ļoti bīstama valsts, un pastāvot liela iespēja, ka pa ceļam tiksim aplaupīti.
Nekas tāds nenotiek, un nezināmu iemeslu vai sakritību dēļ, gandrīz vienmēr
esam paņemti tieši baltādaino šoferu paspārnē. Neilgi pirms tumsas iestāšanās
esam veiksmīgi sasnieguši galamērķi-pierobežas pilsēteli Komatipoort.
Nākamajā rītā, kopā ar pārējiem grupas biedriem, karstās saules apspīdēti,
dodamies uz robežkontroles punktu Mozambikas virzienā. Tuvojoties robežai,
cilvēku drūzma gar piegružotajām ceļmalām palielinās. Šur tur manāmi
robežsargi-šautenēm plecos, tie slinki laiskojas ēnā, slēpjoties no karstās
saules. Lai iekļūtu Mozambikā, jāiziet cauri neskiatāmiem kontroles punktiem,
katrā no tiem uzrādot pasi un atbildot uz pāris portugāļu valodā uzdotiem
jautājumiem (Mozambika ir bijusī Portugāles kolonija, tāpēc oficālā valoda,
blakus daudzām citām, ir portugāļu valoda). Caur robežkontroles punktiem plūst
krāsaini-raibi-rakstoti tērptas āfrikāņu sievas, uz galvām nesdamas kravas, kas
dažkārt, šķiet, pārsniedz 20kg svaru. Dienvidāfrikā tās acīmredzot ir
sapirkušas dažnedažādus labumus, kas te maksā krieni vien lētāk, kā Mozambikā
(Dienvidāfrika ir galvenā pārtikas produktu eksporta valsts, un ar saviem
produktiem tā baro pārējās Āfrikas dienvidu valstis).
Beidzot esam nokļuvuši Mozambikā. Smagā mugursoma un neizturamais karstums
spiež ķermeni pie zemes-ar skaudību skatos ar kādu vieglumu sievietes tekalē
šurpu turpu ar milzu nastām uz galvas. Rindā sastājušās meitenes uz mums
noskatoties smīn un ķiķina, piedāvajot nest mūsu mugursomas uz galvas, tādējādi
cerot nopelnīt kādu kapeiku.
Turpat drūzmējas ielu tirgoņi-ieraugot baru ar baltādainiem „tūristiem” tie
tūliņ metas mums klāt, piedāvājot savus labumus-dažs, ar prāvu naudas žūksni
rokās, mēģina mums notirgot vietējo valūtu, kāds cits, apkarinājies ar Vadacom SIM kartēm, piedāvā iegādāties
lokālo numuru. Saules cepināti, laužamies cauri krāsainu cilvēku masai, lai
atrastu transportu, kas mūsu 16 cilvēku lielo grupu varētu nogādāt līdz 80 km
attālajai galvaspilsētai. Drīz vien visi esam saspiedušies iekš 12 vietīga mini
busa, kura paskats liecina par tā sūro vēsturi: priekšējais vējstikls ir
pārklāts ar vairakām zirnekļa tīklam līdzīgām plaisām; dažviet pat manāmi
caurumi, kas atgādina šāviena pēdas; pagriziena lukturis ir izdauzīts, tāpat
arī kreisās puses spogulis. Uz netīri baltās metāla virsbūves manāmas lielākas
un mazākas buktes. Atveru noskarambāto sānlogu, lai tiktu pie kaut nedaudz
gaisa, taču šoferis, nezināmu iemeslu dēļ mēģina logu aizvērt. Šī manevra laikā
logs izkrīt no rāmja, un šoferim nākas to iedabūt atpakaļ vietā,
pielietojot skrūvgriezni.
Lēni un negribīgi busiņš sāk ripot-pārlieku lielā svara dēļ, busa riepas ir
zaudējušas formu un tas ir pieplacis tuvu pie zemes. Pa ceļam pāris reizes tiekam
apturēti: kamoflāžā tērpta apaļīga robežsradze patrulē gar ceļa malu, atbildīgi
nesot paliela izmēra šauteni pie sāniem, un ar nopietnu seju nopētot katru garāmbraucošo auto.
Kad esam mērojuši
vairāk kā pusi no ceļa, busiņš, izdvesdams dziestošas dzīvības vaidus, noslāpst
turpat ceļmalā. Šķiet, ka degviela beigusies. Šoferis žiperīgi izraušas ārā, un
aizskrien nezināmā virzienā. Pēc kādas pus stundas tas atgriežas, rokās nesdams
divas 5l plastmasas pudeles, pildītas ar degvielu. Piepildījis bāku, viņš
nosviež pudeles turpat ceļmalā, un mēģina iedarbināt vāģi. Tomēr viss velti-šķiet,
ka vaina meklējam kur citur. Nez kāpēc tas neliekas pārsteidzoši. Pēc apmēram
stundas ilgas ķimerēšanās pa motoru un ar neskaitāmu garāmbraucēju palīdzību un
līdzdalību, varam atkal turpināt ceļu.
Tuvojoties pilsētai, ceļmalas kļūst arvien raibākas- ik pa laikam skatam
pazib pa kādai zaru būdiņai, kas kalpo kā ceļmalas kiosks; fons ir atkritumu
izraibināts. Pēkšņi skatu aisedz baltu dūmu mākonis un pamatīga smirdoņa. Caur
dūmaku saskatāmi cilvēku silueti. Vējam izlkliedējot dūmus, skatam paveras
milzīga izgāztuve, kur rosība norit pilnā sparā: lielāki un mazāki cilvēku
bariņi bakstās pa bagātīgo atkritumu slāni, kas nepārtraukti tiek papildināts-atkritumu
vedēji izgāžu kravu pēc kravas. Sievietes un bērni cītīgi rokas atkritumu jūklī,
meģinot atrast ko lietderīgu. Sēžu aiz noskrambāta busa loga, kas ir vienīgais
šķērslis, kurš mani šķir no skarbās realitātes. Iebraucot pilsētā, nabadzības
vaigs kļūst arvien skarbāks-uz ielām sasēdušies ileu tirgoņi cīnās par ikdienas
iztiku, mēģinot notirgot visdažādākos štruntus. Pārdevējas ir pārsvarā
sievietes, pie kuru kājām turpat putekļainajās smiltīs rotaļājas to mazuļi,
nemaz neliekoties traucēti par ielas skaļo un netīro burzmu. Pa ielām
pārgalvīgi truacās apdauzīti automaobīļi, demonstrējot āfrikas braukšanas stilu un tā sekas. Daži
braucamie izskatās kā pa taisno no šrota
iznākuši: kādam vieglajam auto priekšdaļa pilnīgi sašķaidīta, tomēr tas nav
šķērslis, lai pārvietotos pa mašīnu pārpilnajām ielām; tāpat arī garām pabrauc
autobuss, kuram mistiskā kārtā trūkst pakaļējā daļa.
Turpat mašīnu burzmas epicentrā kāds nokārto savas dabiskās vajadzības, par
atbalsta punktiem izmantojot braucamo joslu atdalošās metāla konstrukcijas ceļa
vidū. Gar acīm pazib aina ar pusplikiem bērneļiem , kas aizrautīgi atveldzējas
notekgrāvjiem līdzīgos ūdeņos. Starp vidusslāņa ķieģeļu ēkām ik pa laikam
manāma kāda šķība mājele, kas saslieta kopā izmantojot dažādus uz ielas
atrodamus materiālus; pa šķībo durvju aili pavīd bērneļu netīrās sejas.
Nometnes vieta zem mango kokiem. Maputo |
Pilsētas dzīve liekas dinamiska un stresa pilna, tāpēc izjūtu lielu
atvieglojumu, kad beidzot esam nokļuvuši līdz mūsu pirmajam galamērķim-One World University, kur pavadīsim teju
2 nedēļas. Universitāte atrodas pilnīgas nekurienes vidū-līdz tai mērojams
dubļains ceļš, kas ved cauri eikaliptu audzei.
Noenkurojušies šeit uz īslaicīgu palikšanu, beidzot varam doties pirmajās
ekspedīcijās. Sadalījušies lielākās un mazākās grupās un izvēlējušies katrs sev
interesējošu izpētes tēmu, ar vietējo studentu līdzdalību devāmies uz ciematiem, kur pavadījām 5 dienas. Pirms
devāmies ceļā, mums nebija ne mazākās jausmas, uz kurieni mēs dodamies un ko
tieši darīsim. Bija zināms tikai tik daudz, ka izpētes tēma mūsu no 5 meitenēm
sastāvošai grupai, būs izglītība. Izkāpām no autobusa šķietami nekurienes vidū.
Putekļaina ceļa malā slējās neliela būdiņa, kura kalpoja par mūsu bāzes un
nometnes vietu turpmakās 5 dienas.
Izmetot līkumu pa tuvējo apkārtni drīz vien sapratu, ka gluži nekurienes vidū vis neesam- šauru taku mudžekļa savienotas netālu viena no otras slējas nelielas saimniecības, pārsvarā sastāvošas no pāris salmu būdelēm, un, ja īpašnieks izrādījās turīgāks, dzīvojamā ēka celta no palieliem cementa bluķiem vai ķieģeļiem. Taču pārsvarā visa ciemata arhitektūra bija veidota no zaru konstrukcijām, kas papildinātas ar salmu jumtiem un dažkārt aizdarinātas ar mālu vai dubļu pildījumu. Dzīve šeit rit lēni un nesteidzīgi. Dodoties cauri ciematam, visbiežāk novērotā aina bija sieviešu un bērnu pulcēšanās pagalmā, ēst gatavošana, bizīšu pīšana un 20 litrīgu ūdens mucu nēsāšana uz galvas.
Virtuve |
Baznīca |
Vietējais veikals/bārs |
Vienīgā dzeramā ūdens ieguves vieta. Lai piepildītu 20 l mucu, nākas pamatīgi pasvīst, jo ūdens no izkaltušās zemes dzīlēm ārā nāk lēni un negribīgi |
Ap ūdens pumpi parasti pulcējas bariņš ciemata bērnu un sievietes |
Alternatīva ūdens pumpim... |
Bet
tuvāk pie tēmas! Lai kārtīgi izprastu izglītības funkcionalitāti šādā ciematā, pirmā
vieta, ko apciemojām bija vietējā pamatskola (1. Līdz 7. klasei). Nonākot pie
skolas ēkas, atradām to pilnīgi pamestu: durvis bija līdz galam vaļā, logu
rūtīs trūka stikli un iekšā valdīja bardaks un vientulība. Tikai
nākamaja dienā, viesojoties pie kādas ģimenes, uzzinājām, ka pašlaik ir skolas
brīvlaiks, tāpēc arī neviens uz skolu neejot. Nācās nedaudz mainīt savu izpētes
taktiku: tā vietā, lai vērotu, kā norit skolas darbība, nolemām runāt ar
ciemata iedzīvotājiem: vecākiem un viņu atvasēm. Komunikāciju gan nedaudz
apgrūtināja mūsu nabadzīgās portugāļu valodas zināšanas, bet soli pa solim mēs
atradām atbildes uz visiem mums interesējošiem jautājumiem. Kāds 8. klases
skolnieks mums pastāstīja, ka katru rītu ceļas 4 no rīta, lai mērotu 7km garu
ceļu uz blakus ciematā esošo vidusskolu, jo viņa ciematā ir iespējams iegūt
tikai pamatizglītību, proti, līdz 7. klasei.
Viesojoties pie ģimenes |
Pamatskola |
Viena no trijām klases telpām |
Pēcāk
satikām arī pašu skolas direktoru, kurš kopā ar pārējiem skolotājiem ieradušies
no 80 km attālās galvaspilsētas, lai skolotu Mozambikas lauku jaunatni.
Skolotāji dzīvo ciematā visu nedēļu, dodoties mājās tikai nedēļas nogalēs.
Turpat pie skolas tiem ir māja, par kuras apstākļiem gan skolotāji sūrojās.
Skolas direktors pastāstīja, ka uz skolu katru dienu ierodas apmēram 170 bērnu
no tuvējās apkārtnes, lai apgūtu tādus priekšmetus kā matemātika, portugāļu
valoda, dabas zinības,ģeogrāfiju, mūziku, mākslu un sportu. Par cik skolā ir
tikai trīs klases telpas, skolēni nāk uz skolu maiņās: no rīta skolā ierodas
1., 5., 6 un 7. klase, un pēcpusdienā mācīties nāk 2., 3. Un 4.klašu audzēkņi.
170 skolēnus skolo 8 pasniedzēji, un direktors piemetina, ka priekš lauku
skolas tas esot labs rādītājs, kamēr citās lauku skolās skolotāju trūkums ir
viena no sāpīgākajam problēmām.
Ar studenti no OWU sapulcējam bērnus, lai runātu par izglītības nozīmīgumu. Bērni šķiet garlaikoti un nākotne tiem pagaidām neinteresē. |
Atskaitot to, kā dažas no lielākajām lauku skolu problēmām tiek minēts
mācību materiālu trūkums, nepietiekams uzturs (nepieteikama finansējuma dēļ,
bērniem nav iespējas ēst pusdienas skolā) kā arī meiteņu izkrišanas no skolas, priekšlaicīgu laulību un grūtniecību
dēļ-šādos lauku reģionos nereti var sastapties ar 15-16 gadīgām meitenēm, kuras
dažkārt šajā vecumā auklē jau vairākus mazuļus.
Uz skolas sienas rakstīts: Izglītot jaunas meitenes nozīmē izglītot tautu |
Vienojoties ar skolas
direktoru, sapulcējām skolā bērnus, lai mācītu tiem japāņu papīra locīšanas
mākslu jeb origami.
|
Vai šādam ciematam ir nākotne? Grūti spriest.
Šķiet, ka laiks šeit stāv uz vietas. Tālumā dzirdamas bērnu bezrūpīgās
balsis, kas izgaist līdz ar nakts iestāšanos virs ciema. Gandrīz nekur nav manāma
gaisma-viss tīts tumsā-elektrības šeit nav. Ir acīmredzams, ka šiem cilvekiem
nav tā, kas mums ir pieejamas ikdienā, sākot ar labierīcībām un beidzot ar
tādām pašsaprotamam lietām kā ūdens un elktrība. Neskatoties uz to, viņi
vienmēr ir smaidīgi un priecīgi dalīties ar to mazumiņu, kas viņiem ir. Pie
sevis klusībā domāju, kas gan ir nabadzība un kādās mērvienībās tā mērāma:
laika vai naudas; prieka vai bēdu; slimības vai veselības? Un kurš tad galu
galā ir nabagāks-mēs vai viņi?
Dodamies izbraucienā ar Land Roveru-pēc iepriekšējās dienas stiprajām lietavām ceļš ir pārvērties par platu, dubļainu upi |
Uz ceļa sastaptais nezvērs nelaikā izrāpās priekša mašīnai un turpat uz vietas zaudēja dzīvību |
Nometnes vieta pirms negaisa un vētras |
Kopā ar Neusiju un Poseku-OWU studntēm |
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru