Iesākumā jāpiebilst, ka ar Āfrikas lēno internetu un noslogoto mācību/izklaides grafiku nav tik vienkārši atstāstīt visus savus piedzīvojumus, tāpēc tagad sanāk publicēt bildes un atstāstījumu, kas nu jau ir novecojis. Tātad stāsts kaut kur no decembra sākuma...
Gandrīz 2 nedēļas esam pavadījuši
OWU- Mozambikas universitātē, kas atrodas dziļi Mozambikas laukos, prom no
civilizācijas, kādu 80 km attālumā no galvaspilsētas Maputo.
Visa grupa pie OWU (One World University), dziļi Mozambikā |
KLASE UZ RITEŅIEM
Beidzot esam tikuši pie autobusa, kuru uz 4 mēnešiem nomāsim no OWU. Dažu
stndu laikā autobuss tiek pārvērsts par dzīvojamo telpu: puse no pakaļējiem
sēdekļiem tiek izņemta ārā, lai to vietā taptu ērtas guļvietas un virtuve. Kā mācību telpa kalpos autobusa
priekšdaļa, kur uz 4 cilvēkiem dalām vienu galdu.
Eļļas maiņa |
Top guļvietas |
Autobuss ir vecs un tā zemās
grīdas dēļ ne īpaši piemērots mežonīgajiem Mozambikas bezasfaltu ceļiem. Lēni
kā gliemezis tas ved mūs atpakaļ uz Dienvidāfriku, kur veiksim nākamo
ekspedīciju.
Brokastis, pusdienas un vakariņas top pēc grafika-katram jāpiedalās grupas barošanā |
Autobusa aizmugurē vieta nogurušajiem |
Vakariņas uz jumta |
Shēma katrā valstī ir viena un tā pati: sadalāmies grupās pa 2-3 cilvēkiem
un katra grupa izvēlas kādu no dotajām vai pašizvēlētu izpētes tēmu. Parasti
tēmas ir cieši saistītas ar konkrēto situāciju valstī. Pēc ekspedīcijas katra
grupa raksta atskaiti, kurā detalizēti izklāstīta iegūtā informācija un fakti,
tādējādi iegūtas zināšanas tiek nodotas arī pārējiem grupas biedriem.
Praktizējot šādu taktiku katram no mums ir iespējams gūt plašu skatu uz dažādām
norisēm/aktuālām problēmām valstī. Dažas no Dienvidāfrikas aktuālākajām
problēmām šodien ir ekstrēmi augstais noziedzības līmenis, rasu nevienlīdzība
un imigrācija. Līdz ar to, šīs kļūst par mūsu ekspedīciju vadlīnijām.
MELNS VAI BALTS?
Šai valstij ir gara un kompleksa vēsture, kur
melnādainie jau kopš kolonizācijas laikiem
tikuši apspiesti un pakļauti holandiešu likumiem. Laika gaitā tika
izdoti arvien jauni likumi, kuri aizliedza DĀR pamatiedzīvotājiem būt zemes
īpašniekiem pašiem savā valstī, iegūt augsta statusa amatus vai vietu
sabiedrībā. Tomēr visdrastiskākās izmaiņas likomdošanā tika ieviestas 1948
gadā, kad Nacionālā Partija nāca pie varas sašķeļot sabiedrību 3 rasu grupās: baltajos, krāsainajos un melnajos, piešķirot
katrai no tām noteiktas tiesības un aizliegumus, atkarībā no piederības
konkrētai ādas krāsai. Līdz pat 1994. gadam Dienvidāfrikā valdīja ar likumu
atzīta rasu sašķeltība un diskriminācija. Melnādainie tika eviktēti no to
oriģinālajām dzīvesvietām un deportēti uz speciāli izveidotām teritorijām, kas
atradās valsts neauglīgakajās un ekonomiski neizdevīgākajās daļās. 75% DĀR
iedzīvotāju tika izvietoti teritorijā, kas sastāda 13% no valsts kopējās
platības, kamēr 7% baltādaino
priviliģēti saimniekoja
auglīgākajos un bagātākajos valsts sektors.
Šī ir vien 20 gadu sena pagātne, tādēļ likās interesanti redzēt kā
Dienvidāfrikas sabiedrība funkcionē šodien: vai visiem ir vienādas tiesības
darba tirgū, izglītības iegūšanā un veselības aprūpē? Vai melnie un baltie redz
viens otru kā vienlīdzīgus?
Runājot ar dažādu vecuma grupu, profesiju un ādas krāsu pārstāvjiem
sastapāmies ar dažādiem viedokļiem. Jaunieši, kas dzimuši pēc aparteida
laikmetā noliedz nevienlīdzību, uzsverot, ka šodien visiem ir vienādas iespējas
un izredzes būvēt nākotni. Tikmēr vecāka gada gājuma cilvēki apgalvoja, ka rasu
saškeltība joprojām ir nopietna problēma, un nekas daudz nav mainījies: baltie,
kas sastāda aptuveni 10% no visas populācijas kontrolē valsts ekonomiku un
iegūst augstākus amatus, līdz ar to saņemot augstāku atalgojumu. Trešais
viedoklis bija līdz šim nedzirdēts: liela daļa baltādaino apgalvoja, ka šodien
tie piedzīvo apgrieztu aparteidu. Proti, kopš 1994. Gada, kad DĀR tika
pasludināta par demkrātisku valsti ar pirmo melnādaino prezidentu un brīvības
cīnītāju-Nelsonu Mandelu priekšgalā-, jaunā valdība arvien centusies kompensēt
vēstures pāri darījumus radot dažādus atvieglojumus melnās rases piederīgajiem: "Jo melnāks tu esi, jo labāk."-tā mums pavēsta kāds baltādains jaunietis, kuru dzīve Dienvidāfrikā nav lutinājusi ar pārticību.
Neskatoties uz dažādajiem viedokļiem, Johannesburgas ielās pieredzētais
uzbūra patieso ainu. Uz ielām nemana nevienu balto. Augstu žogu, dzeloņdrāšu un
elektrisko žogu ieskauti tie slēpjas glaunās villās, kamēr daudzos pilsētas
nostūros no metāla plāksnēm, šīferiem un citiem sadzīves atkritumu štruntiem
saceltās šķibās mājelēs mitinās melnādaino ģimenes ar bērniem. Iejot
iepirkšanās centros, kas ne par matu neatšķiras no Eiropas modernajiem
kapitālisma tempļiem, sastopam baltās ādas masas. Melnādainas lēdijas strādā
par pārdevējām un jebkāda veida iestādēs mazgā grīdas un tīra tualetes. Tikmēr
tūkstošiem melno cīnās par izdzīvošanu uz netīrajām ielām tirgojot lētas preces
no Ķīnas.
***
CAURI PILSĒTAS BURZMAI
Laužamies cauri melnās masas pūlim, lai atrastu ceļu uz te tik iecienīto
pārvietošanās līdzekli-mini taksi jeb kā vietējie to sauc-čapu. Mūsu mērķis ir
nokļūt milzīgās pilsētas otrā galā, kur no autobusa, kurš atrodas mehāniķa aprūpē,
jāsavāc 3 Mozambikā nopirktie riteņi.
Sarāvušies sīki kā blusas, piesardzīgi raujamies cauri mudžošajam pūlim.
Esam neskaitāmu zibošu acu pāru pavadīti, Turam savas somas cieši, no bailēm,
ka kāds varētu tās izraut no rokām. Galvas grozīdami te pa labi, te pakreisi,
šķērsojam ar mašīnam haotiski piebāztās ielas. Pamanījis mūsu apmaldījušos
skatienus, kāds vietējais negaidīti uzrodas par mūsu ceļvedi. Pēc 5 minūšu gara
gājiena beidzot esam nonākuši mums vajadzīgajā vietā. Mūsu “palīgs” tad nu sāk
klāstīt, cik labu darbu viņš ir izdarījis mums palīdzēdams un pasargādams mūs
no kabatzagļiem, kas citādi jau būtu mūs plikus apzaguši. Viņš pieprasa samaksu
par savu palīdzību. Sakām, ka naudas mums tik vien kā ēdiena pirkšanai sanāk un
šāda veida izdevumi nav mūsu budžetā paredzēti. To dzirdējis, mūsu “palīgs” no
kabatas izvelk nazi, tā starp citu, mūsu zināšanai. Nolemjam neriskēt un
apbalvojam viņu ar 20 Randiem (apmēram 2 Eiro).
***
Ap pusdienslaiku esam nokļuvuši līdz servisam, kur atrorodas autobuss un līdz
ar to-mūsu riteņi. Uzsēžoties uz riteņiem un veicot pirmos minienus secinu, ka
braukšana ar šādiem hlamiem nebūs
viegla. Bez jebkādas bagāžas ritenis sver kādus 20 kg, plus ekstra grūtībai tam
ir tikai viens ātrums, kas katru nelielu kāpumu padara par sīvu cīniņu. Saule,
protams, svilina un seja pamazām kļūst sarkana no sīvās saules. Deguns sūrst,
un jūtu, ka nebūs labi.
Ceļš cauri pilsētai ir visnotaļ ciešams-asfalts ir labā stāvoklī un
satiksme nav tik intensīva. Braucam pa ielu, kas no abām pusēm izraibināta ar
nelieliem veikaliņiem un dažādu pakalpojumu niegšanas iestādījumiem. Cilvēki,
redzot 3 baltādainus riteņbraucējus (pa ceļam nesatiekam nevienu riteņbraucēju)
izbrīnā mūs pēta un pavada ar skaļiem izsaucieniem. Garām pazib daudz milzīgas,
pamestas ēkas, kas līdz pusei ietītas dzeloņdrātīs, tādējādi cenšoties pasargāt
to aklo logu ailes no nevēlamiem viesiem. Tuvojoties centram, mazās mājeles
tiek nomainītas pret augstiem debesskrāpjiem, kas kā milži ieskāvuši pilsētas
ielas.
Satiksme kļūst intensīvāka, bet mašīnu netraucēti mēs bez kartes
manevrējam cauri platajām ielām, līdz veiksmīgi nonākam līdz nometnes vietai.
Neskatoties uz riteņu kvalitāti, brauciens cauri pilsētai izrādījās visnotaļ
patīkams, ja neskaita, ka pēc dažiem nobrauktiem kilometriem riteņiem sāka atrkrist
šādas tādas detaļas.
BALTO CILVĒKU GRAUSTU RAJONS
Nākamajā dienā savu ekspedīciju turpinājām kādus 30 km ārpus
Johannesburgas, kur mazākā pilsētā-Krugersdrop, atrodas vieta ar nosaukumu
“Koronation Park”. Tā ir vieta, kur aptuveni 9 gadus atpakaļ uz dzīvi treileros apmetās daudzas Āfrikāns
(holandiešu pēcteči, kas dzimuši un auguši Dienvidāfrikā) ģimenes. Ar laiku šī
viet kļuva par mājvietu daudzām ģimenēm, kas dažādu iemeslu dēļ nevarēja
atļauties maksāt par “normālu” dzīvesvietu. Pamazām teritorija tikusi apbūvēta
ar nelielām būdelēm, kas celtas no dažādam celtniecības materiālu atliekām.
Arhitektūrā pārsvarā dominē finiera un
skārda plāksnes, kas sastutētas uz koka sijām. Vienīgā ķieģeļu māja ir publiskā
tualete, kuru apmeklē kā vietējie, tā arī nejauši garāmgājēji.
Esam ieradušies tieši pirms evikcijas. Aprunājoties ar dažiem komūnas
iedzīvotājiem uzzinām, ka visiem ir pavēlets nojaukt savas mājas un izvākties
no teritorijas līdz 16. decembrim. Pašvaldība ir nopirkusi šo zemes pleķīti par
bargu naudu, lai līdz ar zemi nolīdzinot mazās mājiņas to vietā celtu izklaides
un atrakciju parku. Šajā vietā cilvēki
mitinās jau 9 gadus un nu tie ir spiesti sašķelt savu lielo “ģimeni”, pārvācoties uz divām dažādām vietām.
Visapkārt norit rosība: cilvēki jauc nost savas kādreizējas dzīvesvietas,
celtas no būvmateriālu pārpaliekām.
“Ziedu laikos” komūna esot bijusi dzīvības
pilna-nelielajā teritorijā esot mitinājušies teju 400 iemītnieku. Šodien
palikuši vien 70 un nu arī tiem pienācis laiks doties jaunas veiksmes meklējumos.
Atmosfēra šeit valda kā lielā ģimenē, kur daudzajiem netīrmutainajiem mazuļiem
ir neskaitāmas tantes un onkuļi, kas par tiem rūpējas. Tālu no patiesības tas
nav, jo kā noskaidrojās nedaudz vēlāk, daudzi komūnas iedzīvotaji ir saistīti
ģimenes saitēm.
Neesot tik viegli atrast partneri no citas vietas, cita
sabiedrības slāņa. Ģimenes te ir lielas: vientuļā māte ar septiņiem
bērniem-nekas sevišķs. Jaunieši par vecākiem kļūst agri-satiekam 16 gadīgu
meiteni, kas ar savas mātes un draudzenes palīdzību audzina 10 mēnešus veco
dēlu. Šķiet, ka meitene par neko daudz nebēdā, kā nekā visa komūna lutina un
auklē mazuli. Vienīgi pārmērīgā smēķēšana un dūmu pūšana mazuļa sejā
nesarderēja ar lielajām rūpēm pret sīko radībiņu. Kad cigarešu paciņa bija
izsmēķēta, tā kalpoja kā rotaļlieta mazajam āfrikāāns mazulim.
Cilvēki šeit ir vienkārši un draudzīgi-neilgi pēc mūsu ierašanās un pirmā
samulsuma pārvarēšanas, mēs tikām mudināti novietot savus braucamos drošā
vietā, un mums tiek izrādīta apkārtne kā arī noorganizēta naktsmītne. Sākotnēji
par guļvietu mums tiek ierādīts treileris, bet vēlāk plāni tiek mainīti,
iesakot mums palikt kādā no būdiņām kopā ar vietējiem.
Šeit atrasties naktī
neesot droši. Kā pieradījumu, cik bīstama var būt šī vieta, mums tiek
atstāstīts iepriekšējās dienas notikums: kāds melnais esot ienācis teritorijā un izvarojis kādu no vietējiem puišeļiem... Joki mazi. Kopš ierašanās
Dienvidāfrikā praktiski ik viens sastaptais apgalvo, cik bīstami ir
pārvietoties pa pilsētas ielām, norādot uz tādu vai citādu rajonu, kurš zināms savas augstās kriminalitātes dēļ. Tur valda
zagļi, kas laupījumu gūst draudot ar nazi; kur citur perinās narkotiku dīleri, kuru operācijās nereti iesaistīti šaujamieroči un
policija pat neuzdrīkstās spert kāju šādos rajonos. Tam visam pa starpu ielas
esot pilnas ar tā saucamajiem brīvās
mīlestības meklētājiem, jeb citiem vārdiem sakot-izvarotājiem. Daži no
viņiem tic, ka sekss ar jaunavu dziedēs nāvējošo HIV/AIDS vīrusu, kas arī ir
aktuāla Āfrikas valstu problēma.
Neskatoties uz mums pieejamo “Kriminālo Informāciju” kā arī dažu nejauši sastaptu cilvēku
ieteikumiem būt piesardzīgiem un pat nerādīties Konorācijas Parkā, jūtamies
droši un relaksēti. Cilvēki šeit ir draudzīgi un ieinteresēti klausīties mūsu
stāstos, kā arī dalīties savējos.
Šķiet, ka liela daļa ir bēdīgi pamest šo
vietu, kas gadiem kalpojusi kā vinu majvieta un ģimene. It īpaši norūpējusies
ir gimenes “mamma” Irēna, kura šeit pavadījusi pēdējos 9 savas dzīves gadus
dēvēdama sevi par “rūpētāju”. Jau kopš bernības Irēna ir izjutusi dziļu
līdzjūtību pret novārtā pamestajiem-nabadzīgajiem. Kādu dienu viņa nolēmusi, ka
viņas misija dzīvē ir rūpeties par tiem, kam dzīvē tik ļoti nav paveicies. Tā
nu viņa šeit dzīvo, organizējot komūnu un rūpējoties, lai visiem visa ir gana.
Gadu laikā viņa ir ieguvusi cilvēku respektu, kam līddzi nāk pateicība un
pelnīta iesauka: Oma. Un patiesi, viņa ir kā māte: stingra un prasīga, tomēr
mīloša. Bijām pārsteigti, cik šī komūna ir labi organizēta. Katrs tās
iemītnieks ir atbildīgs par vietas uzturēšanu kārtībā. No rīta apkārt manāma
rosība: tiek pucētas grīdas un vākti iepriekšējās dienas atkritumi; mazuļu
mutes no rīta ir tīras un nu tie beidzot izskatās kā cilvēkbērni.
Bērniem tajā
dienā bija īpašas svinības: ar Airīnas palīdzību un apņēmību kāda labdarības
organizācija bija piešķīrusi pa jaunam velosipēdam katram komūnas bērnam. Nu
tie priecīgi dragāja riņķī pa teritoriju, izbaudot savus jaunos spēkratus. Kāds
ziķeris bija paspējis izdemolēt jau divus riteņus un ar atslēgu rokās, tas meklēja
savu nākamo eksperimentu upuri.
Bērni likās nemanām tuvojamies pārmaiņas, kas
iespējams izmainīs viņu dzīves un likteņus, atšķirot tos no draugiem un
kaimiņiem un pārvietojot uz citu dzīvesvietu. Nav zināms, vai tiem kādreiz
izdosies izkļūt no nabadzības takas, kuru paaudzi pēc paaudzes, dzīves likstu
skarti, ieminuši to priekšteči.
Ekspedīcijas beigās nonācu pie secinājuma, ka lai arī Dienvidāfrikā eksistē rasu sašķeltība un dažreiz pat rasisms, tomēr vairāk par visu cilvēkus šķir nauda. Plaisa starp nabagajiem un bagātajiem visā pasaulē arvien vairāk izplešās, pa vidu atstājot dziļu bezdibeni, kura abas malas diez vai kādreiz tiks savienotas.
ATPAKAĻ UZ AUTOBUSU
Ar šādiem riteniem un ar ierobežotu laiku nekur tālu nevar tikt, tāpēc apvienojam braukšanu ar stopiem |
Dienvidāfrikā stopēt ar riteņiem ir salīdzinoši viegli-te katram otrajam ir pikaps, kur piekabē var viegli savietot visus trīs riteņus |
Nākamā valsts maršrutā: Botsvāna.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru