Mobils dinamo lādētājs mobilajiem telefoniem

Iepriekšējā ceļojumā ierasto papīra karšu vietā izmantojām mobilās kartes no Nokia telefona. Šādai pieejai atklājām daudz priekšrocību. Pirmkārt, tā ir mobilitāte, nelielais izmērs un svars - grāmatas, žurnāla vai atlokāmās 1m x1 m kartes vietā tev rokās ir tikai mobilais telefons, kurā var ielādēt jebkuras valsts ceļu kartes, dažādos mērogos. Atšķirībā no parastās Eiropas ceļu kartes grāmatas formātā, kuru izmantoju braucienā uz Austriju, šoreiz man bija pieejamas arī smalkas pilsētu ielu kartes, līdz ar to bija vieglāk braukt cauri lielām pilsētām un nevajadzēja no tām vairīties kā es to darīju 2009. gada braucot uz Austriju un atpaklaļ. Elektroniskās kartes arīdzan spēj pašas aprēķināt īsākus ceļus un aprēķināt precīzi attālumu. Tomēr, atšķirībā no parastām papīra kartēm šīs ir nepieciešams pastāvīgi barot ar elektroenerģiju, it īpaši elekroresursu prasīgas tās kļūst, kad darbojās GPS navigācijas režīmā.
Dodoties Re-cycling Europe ceļojumā iegādājamies no Ebay’a mazu solāro panelīti, kas, manuprāt, varētu atrisināt šo energoproblēmu. Bet diemžēl šis mazais un lētais solārais panelis izrādījās mazjaudīgs un mazefektīgs, tas nespēja nodrošināt nepieciešamo enerģijas daudzumu pat lādējot manu telefonu saulainajā Spānijā visas dienas garumā-telefons visu laiku bija nepaēdis un neapmierināti pīksteja. Nerunājot jau par visām pārējām elektroierīcēm, kuras mums bija līdzi.
Kārtējo dienu minoties pa Spānijas ceļiem un apdomājot savu neveiksmīgo pirkumu, mani pēkšņi kā ar mašīnu sabrauca... Dinamo!!! Vecais labais dināmo no padomju laiku sarūsējušajiem ričukiem. Tas spēja nodrošināt elektroenerģiju, lai pabarotu divas mazas spuldzītes, tas nozīmē, ka vismaz vienu telefonu tas spētu arī uzlādēt. Sagalabāju šo ideju piereakstu kladītē un kultivēju visu ceļu līdz mājām.
Ierodoties mājās sāku rakāties pa internetu meklējot dinamo parametrus un shēmu idejas. Izrādījās, ka es nebiju jaunās pasaules atklājējs un mega izgudrotājs, jo, kā noskaidrojās, jau n-tie velo ceļotāji un citi velo entuziasti jau pirms manis bija pamanījušies aizdomāties līdz šai idejai; pat Nokia tagad ražo specializētu dinamo lādētāju saviem telefoniem, kas smuki stiprinās velosipēdam uz stūres. Maksā šāds gadžes gan netaisnīgi dārgi. Tāpēc es izdomāju piekopt veco labo D.T.P. (dari to pats) metodi un pamēģināt salodēt lādētaju pats. Veicu nelielu interneta izpēti un atradu piemērotu shēmu.


Jāatzīst, neesmu nekāds veiklais mikroshēmu lodētājs (savā mūžā esmu lodējis tikai vadus savām ģitārām); arī elektronikas zināšanas man ir švakas; fizika, kas daudzus gadus atpakaļ tika mācīta skolā, arī jau sen kā aizmirsta...un piemēroti instrumenti mājās arī neatradās...Tāpēc vērsos pie sava čoma Mārtiņa, RTU elektronikas studenta. Izrādījās, ka šis bija īstais cilvēks, kam prasīt palīdzību. Es pats tikai pildīju kurjera darbus, močījot uz elektro preču veici pēc visiem nepieciešamajiem komponentiem, un sēdēju blakus, kamēr notika visi svarīgie procesi, mēģinot saprast kas tur īsti tajos komponentos norisinās ar strāvu. Par pamatu ņēmām šo izgudrojumu:




Galu galā mums sanāca šāds lādētāja prototips, kas, veicot testu uzrādīja šādus rezultātus:

Testējamais telefons: Nokia N72
Baterija: BL-5C, 3,7V, 1020mAh
Velo: KTM Race Comp
Brauciens: Rīga – Dumpiete

Rezultāti:

Pēc 1h – telefona indikators jau rādīja pilnu beateriju, bet telefona lādēšana turpinājās (Kauguri)
Pēc ~2h – baterija pilna (Plieņciems)

Dist: 51km
AVG: 26 km/h
Max: 47 km/h





Mani ļoti iepriecināja rezultāti. Tikai pa 2h telefona baterija bija pilnībā uzlādēta. Daudz ātrāk salīdzinoši ar solāro paneli. Mīties arī nebija grūti, vienīgais, kas nedaudz traucēja bija dinamo pastāvīgā dūkoņa, bet to var noslāpēt ar mūzikas klausīšanos.

Labie rezultāti mani iedvesmoja spert nākamo soli un kopā ar Mārtiņu izstrādāt universālu mobilo ierīču lādētāju, kas spēs lādēt mobilo telefonu, GPS, plejeri un fotoaparāta baterijas, gan minoties, gan pieslēdzot ierīci pie 220V strāvas . Elektroenerģiju būs iespējams uzkrāt arī sešās pirkstiņbaterijās, kuras pēcāk varēs izmantot visu iepriekšminēto ierīču lādēšanai. Ierīce pašlaik atrodas mikroshēmas projektēšanas procesā, un ceru, ka drīzumā tiks lodēta kopā!

4 komentāri:

Anonīms teica...

baigi kruta.es ar tādu uztaisīšu! (=

Anonīms teica...

Es braucienā uz BCN 2010. gada vasarā lietoju saules bateriju lādētāju no 4 paneļiem {ķīniešu par Ls 16). Tas lādēja, bet švaki, jo iebūvētā bača bija nekur nederīga. Bačai izlādējoties nokritās spriegums un telefons {E52 ar 1500 mAh bateriju lādēšanu izslēdza]. Tobrīd risinājus bija paturēt lādētāju saulē,lai atkopjas un tad turpināt. Tāda čakarēšanās sanāca. Šovasar apgreidoju lādētāju ar videokameras 1300mAh bateriju,ko izdevās ievietot oriģinālajā vietā lādētājā un problēmas vairs nav. Uzkarini lādētāju atvērtu jebkurā gaišā vietā {pie somas utt} pa dienu un tas visu laiku lādē jauno iekšējo baču. Kad vajag uzlādēt telefonu, to no uzlādēta lādētāja var paveikt ļoti normālā veidā. Turklāt to var lietot pārgājienos u.c. kur dinamo nederēs.
Aigis.

Unknown teica...

Es savu solāro gan pārdevu. Viņu varēja uzlādēt no 220V un tad no iebūvētās bačas lādēt telefonu, tas viss strādāja fēni, bet nja... no saules viņa gan bij pa švaku.. tādēļ izdomāju šķirties... tagad lielās cerības lieku uz dināmo lādētāju :) .. bet par pārgājieniem es gan nepadomāju :D , būs kaut kas jāizdomā.

Anonīms teica...

Nu, ja runā par velosipēdu dinamo,tad ar tiem vecajiem ārējiem ģeneratoriem saskāros vēl astoņdesmitajos gados. Atmiņas gan nepalika īpaši iedvesmojošas,jo tie bija reālas bramzes {ievērojama papildus slodze} plus riepu sānus dīrāja, plus visu laiku izļurkājās stiprinājumi un rullīts sāka gar riepu slīdēt. Netīras riepas ar diezko neatzina. Tagad gan var iegādāties priekšējā riteņa rumbā integrētus dinamo, kuri nerada papildus slodzi kustinot liekas detaļas {rullīši, pārnesumi utt}. Ja nepieslēgsi patērētāju, papildus slodzes nebūs,liekas,ka tiem pat sprieguma regulators ir iekšā. Ja plāno doties lielajā braucienā,nepaslinko un integrē vienu tādu "hub dinamo", no saules atkarīgs nebūsi un jauda ar būs nopietnāka un galvenais, tas būs daudz uzticamāks par to, pie riepas piespiesto brīnumu. Ja braucat vairāki, ar vienu vajadzētu pietikt, saules bateriju visdrīzāk katram savu vajadzētu.

Aigis.